Lite fotohjälp

Blev tillfrågad att berätta vad jag använt för inställningar till bröllopsbilderna jag fotade för ett tag sedan. Här kommer den infon: Till bilderna har jag använt ett 28-75 mm objektiv, med brännvidd på cirka 65mm, bländare mellan 2,8 och 3,2 samt ISO 250. Jag är noga med att få skärpan i ögonen, och när jag redigerar bilderna drar jag upp kontrast och färgmättnad samt skärper bilden lite till. Jag får även ljusa upp bilden en del eftersom jag fotar i raw-format. Och yes, I´m back from London, bilder kommer senare =)



©Sandra Eriksson.
Bilderna får ej kopieras eller användas på något sätt utan min tillåtelse.

Kommentarer
Postat av: André Hansson

Tack för det :o) Har ju själv bara objektiv med f/3,5 vilket kan sätta lite käppar i hjulen vid så lågt ISO som 250. Skulle verkligen behöva låna eller skaffa mig ett f/2,8 eller större. Visst, 50mm f/1,8 är ju förhållandevis billig men då har jag ju inte flexibiliteten som hos ett zoom-objektiv. Klarar du dig på f/2,8 inne i en kyrka eller är det för liten bländare?



// André

2009-12-08 @ 22:54:31
Postat av: Sandra

Varsågod! Kom på att jag glömde skriva slutartid.. kommer inte ihåg vad jag använde riktigt och har inte bilderna här så jag kan kolla, men jag körde på slutarauto =) Jo du skulle nog behöva ett objektiv som har större bländare än 3,5. Inne i kyrkan tror jag du måste använda blixt, eller mycket högre iso, men då blir det kanske brus. Jag kunde inte använda 2,8 i kyrkan utan blixt utan att gå upp i iso för mycket.

2009-12-09 @ 08:21:26
URL: http://sandrafotodesign.blogg.se/
Postat av: André Hansson

Nu har jag varit i huvudstaden och shoppat. Det blev en 35mm f/1.8 :o) Är riktigt nöjd såhär långt! 35:an blir nog aningen för vid för att ta bra ansiktsbilder i kyrkan utan att trycka upp kameran i näsan på brudparet, men helkroppsbilder ska jag nog kunna få :o) Det återstår och se om jag behöver blixt... Ska ju låna en snäppet vassare kamera än den jag har!!!

2009-12-18 @ 23:24:38
Postat av: Sandra

Spännande! Vi får ses när du kommer upp och ha en liten fototräff =)

2009-12-19 @ 12:50:52
URL: http://sandrafotodesign.blogg.se/
Postat av: André Hansson

Absolut... Vi åker upp på tisdag faktiskt. Stannar i stan till den 27:e. Självklart måste vi hinna med en fototräff med fika :o) Jag har ju även ett önskemål om att få leja dig som fotograf för att ta några bilder på mig, Lotti & Edvin. Kanske hos dig i din "hemmastudio"!?!? :o)

2009-12-20 @ 22:28:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0