Jippii!

Nu har jag fått hem godsaker! =) Har beställt ett 50mm objektiv som jag längtat efter samt två studioblixtar, två stativ, två bouncers och diverse tillbehör. Fotar gärna och oftast i naturligt ljus, men det är ju så väldigt mörkt i Kiruna på vintern, så då behövs lite hjälp av bra blixtar när man ska fota inomhus. Beställer alltid från cyberphoto, grymt bra service! Beställde i måndags, hade grejerna hemma igår. Var som ett barn på julafton igår kväll hemma när jag testade grejerna. =) Ikväll ska jag inviga blixtarna genom att fota pressbilder till Willy Clay Band.







©Sandra Eriksson.
Bilderna får ej kopieras eller användas på något sätt utan min tillåtelse.

Kommentarer
Postat av: André Hansson

Härligt!!! Kul med nya grejer. Är lite avis med tanke på den fasta 50 mm gluggen. Jag är ju oxå grymt sugen på en sådan :o) Du får visa vad den går för när vi ses!!!



Trevlig helg!



// André

2009-10-23 @ 22:38:29
Postat av: André Hansson

Hej igen...



Nu skulle jag vilja be om lite råd och hjälp av dig... Jag har blivit tillfrågad om jag vill ansvara för fotograferingen under ett bröllop på nyårsafton. Efter att ha pratat med brudparet och förvissat mig om vad de är ute efter har jag tackat JA! Pirrigt? Jo en aning... :o)



Men eftersom det är första gången jag ska fota ett bröllop kan jag behöva lite tips och råd på vägen. Å i min värld är du den självklara coachen :o)



// André

2009-10-24 @ 14:07:40
Postat av: Sandra

Hej André! Japp, det var kul med nya grejer, blixtarna höll måttet, har inte provat objektivet ännu =) men jag litar på det!



Vad kul att du ska fota ett bröllop! =) Och självklart ska du få lite tips. Det första du bör göra är att fundera över dina förutsättningar. Är det bara under vigseln du ska fota? Var gifter de sig, inomhus, utomhus, hur tror du ljuset är var de gifter sig? Vilken tid på dagen? Allt detta måste man veta så man kan förbereda sig på bästa sätt. Om de gifter sig inomhus, till exempel i en kyrka, fundera hur ljuset är i kyrkan den tid på dygnet de ska gifta sig, klarar du dig utan blixt eller måste du använda blixt? Eftersom det är nyårsafton lär det ju inte vara ljust direkt, om det inte är ett väldigt upplyst ställe du ska fota på.



Det viktigaste är att bilderna är inte blir suddiga, gå hellre upp i iso än riskera suddiga bilder. Kanske en upplättningsblixt?



Prata mycket med brudparet innan så du vet vad de vill ha. Vill de bara ha bilder under vigseln eller ska du fota bröllopsporträtt före eller efter? Försök få dem att slappna av ordentligt. Varje bröllopsfotografering är unik och det gäller att känna av vilken sorts bilder som passar just detta par. Fråga dem gärna om de vill stå i någon speciell pose. Surfa annars runt på andra fotografers bröllopsbilder för att få tips.



Hoppas det hjälpte! Hör av dig om du har fler frågor =)

2009-10-24 @ 15:58:01
URL: http://sandrafotodesign.blogg.se/
Postat av: André Hansson

Tack för tipsen...



Själva vigseln äger rum kl 15 i en kyrka. Självklart ska jag ta bilder där och som det ser ut nu så får jag låna en Nikon D90 vilket gör att jag har lite mer "power" i nävarna när jag fotar. Min lilla D60 duger nog inte i den typen av ljusförhållnaden. Redan vid ISO 800 blir det gryniga bilder med D60'n.



Huvudfotograferingen kommer dock inte att vara i kyrkan, utan porträtt före och kanske efter vigseln. Sedan är det tänkt att jag ska ta porträtt på alla gästerna vartefter de anländer till festen efteråt!



Jag ska fundera igenom allt ordentligt så kan vi bolla lite när vi har nästa nördträff!



// André

2009-10-24 @ 18:52:38
Postat av: tess

sandyy!:) nu är högskoleprovet avklarat så nu slipper jag isolera mig lika mycket, haha. jag bakar något och kommer in den här veckan på ab..känner mig ju lite dryg när jag hänger där när jag inte ens får jobba ju:( håller på och söker lite jobb nu så förhoppningsvis får jag något att göra snart:)allt bra annars haft en bra helg?

2009-10-26 @ 11:32:43
URL: http://trescz.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0